Sidor

tisdag 19 oktober 2010

Övervikt; kroppens termostat

Huvudvärken gör sig fortfarande tillkänna men jag har hört att det är så dem första dagarna med kostersättnig. Egentligen är det väl inte så konstigt, kroppen får väl smått en liten chock...Jag har bestämt mig för att inte använda ordet banta i muntlig praktisk form. Att banta för att sedan kunna äta?! Nej, det där har man testat en gång för mycket...Så nu handlar det om något som ska bli hållbart. Jag har fått höra att kroppen har en slags termostat som är inställt på ett visst läge. När man har jojo bantat eller landat på ordentlig övervikt har termostaten blivit pressad och hamnat på fel "inställning". Kroppen kommer därefter trots viktminskning att försöka nå sitt läge som egentligen inte stämmer, det är istället max vikten man haft. Jag tycker det här verkar logiskt och dessutom skulle det ta ett år av strikt kost och balans för termostaten att ställa om. Alltså finns där ingen genväg till viktminskning, men Modifast kan hjälpa till att öka motivationen. Det bör ju synas på vågen! Hittade en bra sida för den som vill läsa om övervikt; http://www.doktorn.com/story.asp?storyID=2282

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar