Sidor

fredag 22 oktober 2010

Sötsuget; hjärnans fel

Okej kära läsare! Nu var det dags att reda ut det här med sötsuget som dominerar ens vardag. Idag hade jag en svajande stund när jag var iväg med väninnan på ett fik. Hade bestämt mig för att beställa en latte med lättmjölk men när jag står mitt framför alla väldoftande muffins var jag nära att falla i fällan. Allt för att göra ett bra val, så försökte jag övertala kassörskan om att det var väldigt lite kalorier i muffinsen...Plötsligen gick det upp ett ljus för mig! Jag var egentligen varken hungrig eller sugen, men min hjärna förknippar fika med något gott såklart. Även om där fanns en slags GI muffins på Expresso house, så lugnade jag ner mig genom att börja med latten. Kände mig så nöjd när jag satte dit mina hjärnspöken och det slutade med kloka beslut, en halv latte och ingen väldoftande kaka. Tack gode gud att jag tog mitt förnuft till fånga. Min slutsats i detta drama  är att först lyssna på den där busen, för att sedan avvakta och reflektera över denna tanke, innan man slutfört sitt köp! Man tänker helt enkelt inte klart i frestande situationer men med lite distans till "ruset" som sköljt över en, kan det sluta i ett bra val. Sötsuget är inte alltid bara ett sug, utan även en vana som härstammar från hjärnan. Inte ska vi vara så lättlurade...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar